18 mars 2014

nu behövs en vårsallad


Här trodde man att det var vår, och så kommer det snö. Klart man blir kränkt! Men då gäller det att bita ihop och se till att våren syns på tallriken istället! Rött, grönt och lite rosa, syrligt och fräscht!

När jag jobbade i Israel fanns den här salladen på alla restauranger och som en självklar del av en meze. Den kallas tom Israeli salad. De grönsaker som finns tillgängliga där har naturligtvis mycket smak året om, men om man köper t ex små plommontomater, får man riktigt mycket smak även här under vinterhalvåret. 
Ett utmärkt serveringsförslag hittade jag på restaurang Taïm (där bilden är lånad), med falafel, hoummos, tabboulli och pita med za'atar. Salladen passar även utmärkt till grillat kött och fisk.


ISRAELISK SALLAD

Bas:
1 slanggurka
2 stora tomater
1 röd paprika

Dressing:
Olivolja
Citronjuice
Salt och peppar

Förslag på smaksättning:
0,5 finhackad rödlök
2 msk hackad bladpersilja
2 msk hackad färsk mynta
0,5 finhackad morot
2 skivade salladslökar
2 blad strimlad romansallad
1 dl rostade pitabitar
2 msk rostade pinjenötter
0,5 dl smulad fetaost

Låt grönsakerna få rumstemperatur. Skär dem i små tärningar c:a 0,5 x 0,5 cm. Blanda ner dem i en skål tillsammans med en eller flera valfria smaksättningar. Precis innan servering droppa över olivolja och citronjuice. Det skall vara ganska syrligt i smaken. Smaka av med salt och peppar.


Jag försökte hitta nån bild från mitt Jerusalemår på israelisk sallad, men det fanns ingen. Däremot hittade jag denna fina bild av kompisen Johanna och mej. Oj vilken nostalgikick! Bilden av Berglins har jag lånat från SvD. Fler bilder av Jan och Maria Berglin hittar du här.

Igår fick jag en förfrågan om det var ok att länka till min blogg, och det tycker jag är jättekul! Så nu finns jag i trevligt sällskap med andra matsajter på Ninis World.

Blogginlägg 18 av 100. #Blogg100

3 kommentarer:

Ann sa...

En inspirationskälla är du! Tack!

BP sa...

Ett ljuvt minne - maträtten från Israel alltså. Å vilken söt polkagrishatt du har på huvudet:-)
Kul att du har fått nya bloggkompisar, en sporre att fortsätta blogga även efter blogg 100!

Olga T sa...

Det här måste jag prova! Kul att du fått en länk!