17 mars 2014

chokladig födelsedagsuppvaktning

Hipp hurra för min mamma Mai! 

Hon fyllde år i fredags, och igår ordnade vi födelsedagsmiddag för henne. Vi bjöd på räkor, långkokt lamm och chokladkaka. Jag använde receptet på Brasato al Barolo som lillebror Jakob lagade i höstas. Men bytte ut nötköttet mot lammhals, bringa och bog. Och tog ett något lättare vin. Lammet skötte sig själv i ugnen, över natten, på 100 grader, istället för att marinera 48 timmar och sen kokas på spisen.


Klara hjälpte till med chokladkakan och dillmajonäsen. Dessutom skrev hon fina personliga menyer till alla.


Till dessert ville jag baka nått lite lyxigt, och inte nån vanlig gräddtårta. Valet föll på denna smaskiga och väldigt mäktiga chokladkaka från Capri.

CHOKLADKAKA FRÅN CAPRI

3,5 dl mandlar
150 g smör
225 g mörk choklad
4 ägg
2 dl socker

Sätt på ugnen på 175 grader. Rosta hela mandlar med skal i 10 min i ugnen. Låt svalna. Kör mandlarna i mixer tills det blir ett grovkornigt mjöl. Smält choklad och smör i vattenbad. Dela äggen. Vispa gulor och socker tills det blir ljust och fluffigt. Vispa vitorna i annan bunke till fluffig maräng. Blanda chokladen och äggulorna. Rör mer mandelmjölet. Rör ner hälften av äggvitorna. Vänd sen ner resten av vitorna med väldigt stora tag för att behålla fluffigheten. Häll ner smeten i en smord form. Grädda i 35 min. Låt svalna och pudra kakao över. 


Jag hittade kakan på den härliga bloggen familystyle food, som hör till en av de bloggar jag följer.

Blogginlägg 17 av 100. #Blogg100

4 kommentarer:

Ann sa...

Vilken härlig födelsedagsmeny!

Nini sa...

Låter smarrigt. Tittade runt på dina andra recept som hastigast och fäste mig särskilt vid alla dina mellanöstern-recept. Yummy! Många rätter som jag gillar där. Bodde själv av och till i Israel i cirka 7 år sammanlagt. Om du inte har något emot det tänkte jag länka till din blogg på den här sidan som finns på min website.

Nini sa...

Och naturligtvis kom inte länken med. http://www.ninisworld.com/oddsends/recept/receptlinks.html

BP sa...

Vilken fin bild på din mamma. Du är väldigt lik henne. Å lammkoket MUMS! Helt i min smak:-)