8 mars 2014

facklig feministisk frukost


I går var jag på ett frukostseminarium anordnat av mitt fackförbund Unionen. Talare var EU-minister Birgitta Ohlsson. Så här började hon sitt anförande: "Du som struntar i feminism när du röstar, du accepterar ett ojämställt samhälle, där kvinnor har mindre makt över kroppen, knoppen och kapitalet!" Det passar väl alldeles utmärkt som paroll för idag.


Sen pratade hon om jämställdhet ur ett europeiskt perspektiv och var väldigt klok, skarp och även ödmjuk för frågor som hon själv kämpar med, som t ex kvotering till bolagsstyrelser. Hon visade på hur EU har utvecklats och att länder alltid vinner på att se till att kvinnorna kommer ut i arbetslivet, som bl a skett i de baltiska staterna. De har kommit ur sina kriser till skillnad från länderna längs medelhavet.



Så det är viktigt att göra sin röst hörd för jämställdhet, dvs vara feminist i dagens Europa. Heja alla duktiga kvinnor och män som gör det dagligen. 2009 skrev jag 8/3 det här blogginlägget, och det gäller förstås fortfarande. Man kan säga bra kämpat på Internationella kvinnodagen och samtidigt veta att man måste fortsätta kämpa på!

Blogginlägg 8 av 100. #Blogg100

1 kommentar:

BP sa...

Errrmmmmhhhhh. Nu har jag ju inte lyssnat på föredraget, men det där med Internationella Kvinnodagen är väl - ja... ge mig en Internationell Man-dag så kan vi börja snacka;-)