13 mars 2014

sallad med vietnamesisk smak

Vi har en liten delikatessbutik i Kärrtorp. Där finns det lamm, fisk, fetaost, nötter och spännande varor främst från mellanöstern/medelhavet. Zeki Kaya har drivit butiken i över 10 år och är alltid så himla trevlig när vi handlar hos honom. Och det bästa av allt är att det alltid finns färsk mynta, koriander och bladpersilja som är viktiga stapelvaror i vårt hem. 


Ett sätt att piffa upp salladen på vintern, då tillgången på färsk sallad är begränsad och vi endast köper blandsalladspåsar med sallad, ruccola och babyspenat, är att blanda ner mynta och koriander och hälla på en lätt vietnamesisk dressing. Det har jag lärt mig på vårt favoritlunchställe Steam. Jag har frågat om deras recept på dressingen, men den är tyvärr hemlig. Så jag har med hjälp av diverse recept på nätet prövat mig fram till en ganska lik kopia. Jag har använt ingredienser som vi brukar ha hemma, alla kanske inte helt autentiskt vietnamesiska...



VIETNAMESISK SALLAD

Dressing:
0,5 dl vatten
2 msk råsocker
1 tsk mirin
1 tsk balsamico
2 tsk japansk soya
2 msk fisksås
1 lime, saft
1 tsk sesamolja

Blandad Sallad
Babyspenat
Färsk mynta
Färsk koriander

Koka upp vattnet och häll i en skål. Lägg i råsockret så det smälter. Blanda ner de andra ingredienserna. Låt stå och dra ett tag. Blanda olika sorters sallad, babyspenat, färska myntablad och färska korianderblad. Häll över lite dressing och blanda ihop innan servering.

Blogginlägg 13 av 100. #Blogg100

1 kommentar:

BP sa...

En liknande dressing gör vi också, fast vi skippar sockret och piffar upp med vitlök och chili. Så himla gott - inte bara till sallader. Funkar även till pastarätter.