29 mars 2014

shabbat shalom

Idag har jag skickat iväg maken till Israel på en veckas studieresa med Konstfack. Jag är grön av avund, men unnar förståss honom en fantastisk tid i mitt favoritland. Han har aldrig tidigare varit där, så jag har ritat kartor och gett tips, även om han förmodligen inte hinner med något av dem. Hans reseprogram är ganska späckat. Jerusalem, Ramallah, Betlehem och Hebron skall hinnas med.


Men allt prat om Israel de senaste veckorna gjorde att jag gav mig själv en för tidig födelsedagspresent och beställde två kokböcker som jag länge sneglat på. The book of new Israeli food av Janna Gur och Jerusalem, A cookbook av Yotam Ottolenghi och Sami Tamimi. De är båda två vackra böcker med både klassiska och moderna recept från det här spännande köket, som är en mix av Mellanöstern, Centraleuropa och USA.


Och det första jag blev sugen på att baka var Challah, brödet som bakas på fredagarna för att ingå i sabbatsmåltiden och sen även ätas på lördagens frukost. Bilden visar de runda challah-bröden som bakas till det judiska nyåret. Så det blev dagens uppgift, som en hyllning till familjens israelfarare.

CHALLAH

50 g jäst
1 tsk salt
1 msk + 1 dl socker
2 l mjöl
8,5-9 dl mjölk (vatten)
4 msk smör (margarin)
1 citron
3 ägg
vallmofrön 

Lös upp jästen i 1 dl ljummen mjölk, rör ned salt och 1 msk socker och låt det svälla. Gör en lös deg av siktat mjöl och så mycket mjölk (ungefär 5 dl) som behövs för att det skall gå att arbeta degen. Rör sen ner jästmjölken, 1 dl socker, smör som smälts i 2,5 dl varm mjölk, det rivna skalet av en citron och 2 ägg, ordentligt vispade. 

Knåda degen riktigt slät med handflatorna minst 10 minuter (eller i matberedare 5 minuter), täck över och låt den jäsa upp till dubbel storlek. Knåda sedan ut degen på ett bakbord, dela i 6 delar. 

Bearbeta degbitarna ordentligt och rulla sedan ut varje del till en lång smal rulle: 3 av dem skall vara längre än de 3 andra. Fläta ihop de längre rullarna så att flätan blir tjockare på mitten och avsmalnande mot ändarna. Av de kortare rullarna görs också en fläta och placera denna ovanpå den större flätan. Pressa samman ändarna. 

Lägg brödet på en lång bakplåt och ställ det att jäsa en halvtimme på ett varmt ställe. Pensla sedan ovanpå med ett vispat ägg och strö vallmofrö över. Grädda 1 timme i 175 grader


Jag brukar baka sabbatsbrödet efter det här receptet som jag har fått från Judiska föreningen i Umeå, för det som smakar som de bröd som köptes in från ett bageri i Mea Shearim till fredagsmiddagen på STI, när jag jobbade där. Man väljer mjölk/smör om man inte skall äta kött till, och vatten/margarin om man skall äta kött. Fast det behöver ju inte vi som är goj tänka på...

Challah-brödet skall vara lite som Bergis, men något segare i konsistensen och sötsyrligare i smaken. Nu får jag testa hur recepten i böckerna står sig.

Blogginlägg 29 av 100. #Blogg100

3 kommentarer:

BP sa...

Är också avis på Magnus, väldigt avis. Synd att han inte hinner med Tel Aviv, jag menar där finns ju hur många konstinriktningar som helst. Ja det får ni då göra sedan. Men synd ändå tycker jag.
Baka på du bara, jag håller mig till Goldstar i föregående inlägg;-)

Camilla sa...

Hur blev brödet tycker du? Det blev FÖRSTÅS fantastiskt, sett så gott ut! :-)

Camilla sa...

Ser skulle det stå. KRAM❤