14 mars 2014

fredagsmys med hertigens sås

På sjuttiotalet kom det en bok som hette "Riktiga karlar käkar inte paté". Det tyckte jag var superlöjligt. Att man skulle definiera vad som var manlig respektive kvinnlig mat. God mat är god mat! Och jag tycker att paté är supergott, så även de flesta män jag känner. Jag har gjort många patéer genom åren, men en vanlig fredag hinner jag oftast inte det. Då är det tur att det finns bra delikatessdiskar. Men nått som jag faktiskt hinner göra, och som blir så mycket godare om en gör det själv är cumberlandsåsen, som passar så bra till.


MAMALENAS CUMBERLANDSÅS

1 apelsin, skal och saft
1 dl röd vinbärsgelé
1,5 tsk senapspulver
1 tsk riven färsk ingefära
1 msk farinsocker
1 schalottenlök
2 cm röd cilli
1 dl portvin
1 tsk arrowrot

Koka upp rivet apelsinskal och apelsinsaft med gelé, senapspulver, ingefära och farinsocker. Hacka lök och chilli och lägg i. Koka ihop något. Häll i portvin och fortsätt koka några minuter. Red med arrowrot och koka upp. Ta av från spisen och låt svalna.


Det här är en sanning som passar mej. Den gäller både i betydelsen god, men även i betydelsen nyttig och miljövänlig. Se till att ha bra råvaror hemma, så blir det bra mat lagad!!

Bilden lånad från webbplatsen behappy.me

Blogginlägg 14 av 100. #Blogg100

2 kommentarer:

Olga T sa...

Jag behöver lära mig!

BP sa...

Paté är gott! Cumerlandsås är en av maken favoriter, jag skippar allt sött i samband med salt som du vet.
Å "notisen" håller jag helt med om... vad var det jag sa om dina barn:-)