24 mars 2014

en hiramtårta till marie

I onsdags fyllde min kollega Marie 60 år. Hon hade önskat Värmlandstårta till företagets gemensamma fika. Det visade sig inte vara det lättaste att tillmötesgå. Värmlandstårta är ursprungligen ett recept skapat av matjournalisten Märit "Hiram" Huldt, men den verkar ha blivit omodern. För på inget av de konditorier som vi först frågade på kunde man göra den. Och vi började fundera på om vi på redaktionen skulle baka själva istället, men till slut fick vi napp på mitt favoritcafé i Gamla stan, Under Kastanjen. Therese som är konditor där tyckte att det lät som en rolig utmaning att baka tårtor till oss.


Så på lunchen hämtade jag fem tårtor och de gjorde succé! Jag är van vid att värmlandstårtor görs med vanlig smörkräm, men de här var gjorda med chokladsmörkräm. Supergott, och enligt Google en vanlig variant.


Så här ser originalreceptet ut i min kokbok. Jag är uppvuxen med Hiram (och hennes blåa och röda kokböcker), men fick i julklapp en orange kokbok, där Milena Bergquist har samlat Hirams bästa recept. Det är ett projekt som ligger framför mig att laga Hiram-recept som jag tidigare inte lagat.


Om man vill göra varianten med chokladsmörkräm är det bara att lägga till 100 g mörk choklad till krämen.


Tillägg 25/3: Fick igår höra av kompisen Camilla, att denna variant även kallas Dalslandstårta.

Blogginlägg 24 av 100. #Blogg100

1 kommentar:

BP sa...

Du har då verkligen inte legat på latsidan de senaste dagarna. Gillar också Västerås. Mysig stad med en cool hamn.
Å vad gäller M:s tårta så tycker jag att du gjorde ett fantastiskt jobb där. Som du förstår så gav (!!!????) jag min bit till Håkan;-)